apa video1

 

فیلم آموزشی
لطفاً جهت مشاهده فیلم آموزشی بر روی عنوان کلیک کنید.

اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو خواستار اعطای مجوز نظارت و کنترل بر کیفیت قطعات یدکی وارداتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی کیفیت و استاندارد ایران است.

به گفته رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو، این اتحادیه باید بخشی از این نظارت‌ها را به‌عهده داشته باشد زیرا کارشناسان این صنف از دانش و تجربه کافی برای تشخیص قطعات تقلبی برخوردار هستند و می‌توانند کیفیت قطعات یدکی وارداتی را در آزمایشگاه شرکت‌های تولیدکننده این قطعات کنترل کنند. با این حال بعد از گذشت چند ماه از ارائه این درخواست و با وجود پیگیری‌های مکرر، این اتحادیه تاکنون پاسخی مبنی بر رد یا تایید پیشنهادات خود دریافت نکرده است.

جهان در طول چند دهه گذشته شاهد تغییر و تحولات بسیاری در صنعت خودرو بوده است. یکی از این تغییرات که در مقایسه با سایر موارد بسیار مشهود و با اهمیت است.

جهان در طول چند دهه گذشته شاهد تغییر و تحولات بسیاری در صنعت خودرو بوده است. یکی از این تغییرات که در مقایسه با سایر موارد بسیار مشهود و با اهمیت است؛ پدیده جهانی سازی تولید خودروست که همواره مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران این صنعت بوده است. گواه روشن این موضوع، تغییر محل تولید خودرو در سطح جهان است. در روزگاری نه چندان دور اروپای غربی، آمریکای شمالی و ژاپن تنها مناطق تولید خودرو بودند؛ در حالی که با گذشت چند دهه و اجرای سیاست جهانی­ سازی تولید، کارخانه­ های مهم خودروسازی از مناطق یادشده به کشورهای در حال توسعه و به ­ویژه قاره آسیا منتقل شدند و تولید در این مناطق نیز پا به پای کشورهای صاحب صنعت گسترش یافت.

 

دستگاه تولید نیرو(موتور)
موتور:موتور دستگاهی است، که نیروی حرارتی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند و سبب حرکت اتومبیل می گردد.شناسایی موتور با درک اعمالی که انجام می دهد، بهتر صورت می گیرد. دانستن، اعمال موتور به ترتیب زیر انجام می شود: تعریف یک مخلوط قابل احتراق در داخل محفظه احتراق، مشخص کردن محل احتراق، مشخص کردن وسیله تبدیل انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی، مشخص کردن وسیله پاک کردن قسمت های مختلف از مواد حاصل از احتراق.
قبل از وارد شدن به مباحث اصلی، لازم است، متداول ترین اصطلاحات فنی اصول مهندسی خودرو، به صورتی ساده و روان به رشته تحریر درآید.این اصطلاحات  عبارت اند از: نیروی اسب بخار، گشتاور، ارتباط بین گشتاور و اسب بخار، حجم موتور، قدرت حداکثر توان خروجی، کلاس بندی توان موتور، شتاب، نقطه مرگ بالا و پایین، محفظه احتراق، نسبت تراکم، قدرت ترمزی موتور، ظرفیت سیلندر، راندمان حجمی، کورس پیستون، سنسور، ضریب کمپرس، مکانیزم سوپاپ ها در موتور و غیره .

 تا به حال اگر اتومبیل هم نداشته اید، حداقل شنیده اید که مثلا فلان اتومبیل حجم موتور بالایی دارد.آیا تا کنون پی به معنای آن برده اید؟ منظور از حجم موتور حجم اشغال شده توسط موتور نیست، بلکه حجم جابه جایی موتور می باشد حجم جابه جایی هر سیلندر عبارت است از حجم جاروب شده توسط پیستون در یک کورس حرکت پیستون به زبان علمی:
حجم هر سیلندر=(2)*(14/3)*(شعاع سیلندر)*(کورس پیستون)
حجم موتور=(حجم یک سیلندر)*(تعداد سیلندر)
حجم موتور اساسی ترین عددی است که اندازه موتور را با آن نمایش می دهند و معمولا آن را با سانتیمتر مکعب نشان می دهند.

موتور از سه قسمت اصلی تشکیل شده است، که عبارتند از سیلندر، سرسیلندر و کاتر، در مورد سیلندرها باید گفت قطعه سیلندر یکی از قسمت های ساکن موتور است.می توان سیلندر را ستون فقرات موتور نامید.سیلندر ها استوانه تو خالی صاف و صیقلی هستند. قطر آن معادل قطر خارجی پیستون ها می باشد و پیستون ها در داخل سیلندر ها به طور عمودی بالا و پایین می روند.
جنس سیلندر ممکن است، چدن خاکستری یا آلیاژی از چدن باشد.موادی که برای ساختن آلیاژ های فوق به کار می روند عبارتند از نیکل، کرم، مس، مولیبدن، وانادیم و تیتان.

پیشرفت در زمینه طراحی و تولید موتور همگام با پیشرفت در صنایع روغن و روغن کاری می باشد.تکامل موتورهای سنگین و با قدرت زیاد بدون تکامل در تهیه روغن های خوب و دستگاه روغن کاری امکان پذیر نبوده است.حساس ترین قسمت های دستگاه روغن کاری و شاید اصلی ترین قسمت های موتور یاتاقان است، شرایط کار هر موتور با خوب بودن شرایط یاتاقان هایش خوب می شود.چون این قسمت ها هستند که تشکیل سطح تماسی را می دهند که در آنها حرکت نسبی وجود دارد.روغن کاری اصطکاک را بین سطوح تماس کم می کندو از سایش جلوگیری می کند.واضح است تشریح روغن کاری موتور ملزم به شرح نکات رعایت شده در مورد یاتاقان ها و اصطکاک ایجاد شده در یاتاقان ها است.

یکی دیگر از قطعات ساکن موتور روغن دان است. روغن دان جایگاهی است که برای روغن کاری موتور ساخته شده است.این قطعه به قسمت زیر قطعه سیلندر پیچ شده است. واشر هایی از جنس چوب پنبه بین روغن دان و قطعه سیلندر به کار رفته است که از نفوذ روغن به خارج جلوگیری کند.علاوه بر این که روغن دان به عنوان مخزن مخصوص روغن کاری موتور می باشد، به عنوان مبدل حرارت هم عملی انجام می دهد.مقدار زیادی از حرارت حاصل از اصطکاک های به وجود آمده در نتیجه اعمال موتور را جذب می کند.

 روغن را به روش SAE و API که با مشارکت انستیتوی اتومبیل سازان و کارخانه های روغن سازی تهیه شده و کلیه روغن های مورد مصرف در اتومبیل های بنزینی و دیزلی را در بر میگیرد. در طبقه بندی API تمام عوامل موثر در نظر گرفته شده است از جمله:طراحی موتور، نحوه روغن کاری، طریقه نگهداری، کیفیت سوخت، شرایط کار موتور

عمل روغن کاری در موتور های مختلف فرق می کند که به دو روش روغن کاری فشاری و اختلاطی انجام می شود.روغن کاری فشاری که در موتور های چهار زمانه متداول است، امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و روش اختلاطی معمولا در موتورسیکلت های دو زمانه انجام می شو.

صفحه1 از2

تمامی حقوق برای وب سایت گروه صنعتی APA محفوظ می باشد © 1395

شرکت رایان و اجرا توسط رایان