تا به حال اگر اتومبیل هم نداشته اید، حداقل شنیده اید که مثلا فلان اتومبیل حجم موتور بالایی دارد.آیا تا کنون پی به معنای آن برده اید؟ منظور از حجم موتور حجم اشغال شده توسط موتور نیست، بلکه حجم جابه جایی موتور می باشد حجم جابه جایی هر سیلندر عبارت است از حجم جاروب شده توسط پیستون در یک کورس حرکت پیستون به زبان علمی:
حجم هر سیلندر=(2)*(14/3)*(شعاع سیلندر)*(کورس پیستون)
حجم موتور=(حجم یک سیلندر)*(تعداد سیلندر)
حجم موتور اساسی ترین عددی است که اندازه موتور را با آن نمایش می دهند و معمولا آن را با سانتیمتر مکعب نشان می دهند.
حجم هر سیلندر حجم استوانه ای است، که قاعده آن سطح قطر سیلندر و ارتفاع آن فاصله بین نقطه مرگ بالا و نقطه پایین است(کورس پیستون).به زبان ساده تر حجم یک موتور نشان دهنده میزان مخلوط سوخت و هوایی است که موتور قادر است درون خود بکشد و بسوزاند.هرچه حجم موتور بیشتر باشد، قدرت و گشتاور نیز بیشتر خواهد بود.حجم موتور اساسی ترین عددی است که اندازه موتور را با آن نمایش می دهد.
اجزای موتور:
در موتور دماهایی بیش از 700 درجه سانتی گراد به وجود می آید. تنها یک چهارم گرما به قدرت تبدیل شود سه چهارم بقیه توسط سیستم خنک کننده و اگزوز هدر می رود. هر موتور دارای 120 تا 150 قطعه متحرک است تا اینجا طرق مختلف تقسیم بندی موتور ها و اصطلاحات مهم علم مکانیک را شرح دادیم. در این قسمت قطعات موتور بنزینی به طور مشروح مورد بررسی قرار می گیرد.اجزا موتور به طور کلی عبارت اند از:
بلوک سیلندر، سرسیلندر، روغن دان(کاتر)، چندراهه، سوپاپ، میل سوپاپ یا میل بادامک، میله حرکت دهنده، دستگاه اسبک، مجموعه پیستون و دسته پیستون، رینگ های پیستون، انگشتی پیستون، چرخ طیار، یاتاقانها، چرخ دنده میل لنگ.