عمل روغن کاری در موتور های مختلف فرق می کند که به دو روش روغن کاری فشاری و اختلاطی انجام می شود.روغن کاری فشاری که در موتور های چهار زمانه متداول است، امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و روش اختلاطی معمولا در موتورسیکلت های دو زمانه انجام می شو.
به این ترتیب که روغن را با بنزین داخل باک مخلوط می کنند یا ممکن است در مخزن جداگانه ای روغن را با بنزین داخل باک مخلوط کنند یا ممکن است در مخزن جداگانه ای روغن را با بنزین مخلوط و سپس وارد اتاق احتراق کنند و عمل روغن کاری را انجام دهند.
روش روغن کاری فشاری:
در این سیستم روغن با فشار وارد مدارها شده و عمل روغن کاری را انجام می دهد. سیستم روغن کاری از قسمت های مختلف زیر تشکیل شده است:
1.کارتل
2.صافی اویل پمپ
3.اویل پمپ
4.سوپاپ تنظیم فشار(سوپاپ اطمینان)
5.فیلتر روغن
6.سوپاپ اطمینان داخل فیلتر
7.کانال های اصلی و فرعی موجود در بلوک سیلندر، میل لنگ، سرسیلندر، شاتون ها، بوش میل سوپاپ، زنجیر جلو و محلی برای نصب کلید چراغ روغن یا درجه فشار روغن
نقش صافی در اویل پمپ و داخل کارتل
پس از روغن کاری قسمت های مختلف موتور، اولین تصفیه روغن توسط صافی اویل پمپ صورت می گیرد و سپس وارد فیلتر روغن شده و در انجا تصفیه نهایی صورت می گیرد.نقش صافی در اویل پمپ بسیار مهم می باشد.زیرا بر اثر وجود ذرات خارجی در داخل روغن و کف کارتل، فشار روغن کاهش یافته وسیستم روغن کاری را دچار اختلال می نمایند.به همین دلیل بعضی از کارخانجات سازنده برای جلوگیری از گرفتگی صافی روغن تدابیری اتخاذ نموده اند.از جمله صافی اویل پمپ را به صورت شناور طراحی کرده اند که گرفتگی توری و یخ زدگی صافی در آن به ندرت اتفاق می افتد، زیرا به علت شناور بودن صافی از کف کارتل فاصله گرفته و یخ زدگی و رسوبات کف کارتل در آن تاثیر چندانی ندارد.